Veelgestelde vragen

Kan ik bewijsstukken met mijn bezwaar meesturen?
Als u documenten hebt die uw bezwaar kunnen ondersteunen, moet u die meesturen. Stuur de brief die u heeft meegekregen bij het betalen van de wielklemkosten.

Kan ik mijn bezwaar telefonisch toelichten?
U krijgt binnen twee werkdagen een ontvangstbevestiging van uw bezwaar. Daarin vindt u informatie over de mogelijkheid om het bezwaarschrift telefonisch toe te lichten.

Wanneer krijg ik een reactie?
Wij reageren binnen zes weken nadat u het bezwaarschrift hebt ingediend.

Kan ik bezwaar indienen met een buitenlands kenteken?
Ja, dat kan. Als u een buitenlands kenteken hebt, kunt u uw bezwaar indienen via nha.amsterdam.nl. U kunt dat niet doen op de naheffingsaanslag.amsterdam.nl, de website waarop u zich nu bevindt. U moet het bezwaarschrift in het Nederlands schrijven.

Wanneer krijg ik een wielklem?
Als u vijf of meer parkeerbonnen hebt openstaan, kan de gemeente elk moment een wielklem op uw auto plaatsen. U moet al uw openstaande parkeerbonnen en bijkomende kosten binnen 24 uur na het plaatsen van de klem betalen. De gemeente verwijdert de wielklem(men) als u hebt betaald. Als u niet binnen 24 uur betaalt, wordt het voertuig weggesleept.

Ik heb een wielklem. Wat moet ik doen?
Bel 020 251 3787 (dagelijks van 09.00 tot 21.00 uur). Er komt dan iemand naar u toe zodat u per pin of met creditcard de parkeerbonnen kunt betalen.

Wat moet ik doen als mijn bezwaar tegen een parkeerbon is afgewezen?
Als u bezwaar heeft ingediend tegen een parkeerbon en uw bezwaarschrift is afgewezen, moet u de parkeerbon direct betalen. U krijgt hiervoor geen nieuwe acceptgiro. Indien u vragen heeft over de betaling kunt u bellen met de Gemeente Belastingen, via telefoonnummer 020-255 4832.

Waarom moet ik betalen?
Als u parkeert in Amsterdam, maakt u gebruik van de openbare ruimte. Ruimte is kostbaar en schaars in Amsterdam. Omdat we het autoverkeer willen beperken zodat de stad bereikbaar en leefbaar blijft, betaalt u voor parkeren. Hoe dichter bij het centrum, hoe hoger het parkeertarief.

Wat is een naheffingsaanslag?
Als u parkeert, maakt u gebruik van de openbare ruimte. Daarvoor moet u betalen. Officieel betaalt u daar voor parkeerbelasting. We noemen het hieronder ook parkeergeld. Betaalt u niet, dan ontvangt u een naheffingsaanslag. We noemen dat hieronder ook een parkeerbon.

Wat is fiscaal parkeren?
Als u in een parkeervak staat waarvoor u moet betalen, dan moet u daarvoor parkeerbelasting betalen. We noemen dit fiscaal parkeren. Betaalt u niet? Dan krijgt u een naheffingsaanslag en wordt de belasting alsnog in rekening gebracht. U krijgt de naheffingsaanslag van Gemeente Amsterdam – Parkeerdiensten.

Wat is fout parkeren?
Staat u op een plek waar je niet mag staan? Dus bijvoorbeeld op de stoep of op een invaliden parkeerplek terwijl u daar geen vergunning voor hebt? Dan bent u in overtreding: u staat fout geparkeerd. U krijgt een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).

Waarom heb ik een parkeerbon gekregen?
Als u parkeert op een plek waar betaald parkeren geldt, dan moet u daarvoor parkeerbelasting betalen. Als u geen of te weinig parkeergeld betaalt, dan loopt u kans op een naheffingsaanslag (parkeerbon).
Aan wie betaal ik de naheffingsaanslag (parkeerbon)?
U betaalt de parkeerbon aan afdeling Belastingen van de gemeente Amsterdam. U ontvangt de parkeerbon per post. Op de parkeerbon staan de gegevens van Belastingen en hoe u kunt betalen.

Wie controleert of ik betaald heb?
Gemeente Amsterdam – Parkeerdiensten voert de controle uit. De scanauto’s die in de stad rondrijden, scannen het kenteken van uw voertuig. Parkeerdiensten stuurt de gegevens van de voertuigen waarvoor niet betaald is door aan Belastingen van Gemeente Amsterdam.

Hoe werkt betaald parkeren op kenteken?
In dit filmpje leggen we uit hoe het scanproces werkt.

Wanneer moet ik betalen?
Als u parkeert in een parkeervak, dan moet u daarvoor betalen. Of u nu ergens de hele dag staat, of maar enkele minuten. Ook kort parkeren is parkeren!

Wat is parkeren?
Als u met uw voertuig stilstaat in een parkeervak, dan bent u aan het parkeren en moet u dus parkeergeld betalen. Ook als u bijvoorbeeld:
  • een of meerdere passagiers in het voertuig laat zitten
  • de motor laat draaien
  • de alarmlichten aan hebt staan
  • even stopt om een telefoongesprek te voeren
  • een envelop afgeeft
  • een volle boodschappentas in- of uitlaadt

‘Ik had even tijd nodig om naar de automaat te lopen en kreeg direct een bon!’
Wij houden er rekening mee dat u tijd nodig hebt om uw app te starten of naar de automaat te lopen. U krijgt daarvoor ruimschoots voldoende tijd. Hebt u toch een bon, dan zit er te veel tijd tussen het moment dat u het voertuig parkeerde en het moment van aanmelden.

‘Ik mag toch een paar minuten gratis parkeren?’
Als u parkeert en daarna een parkeeractie start, geven wij u daarvoor enkele minuten de tijd. We geven u deze minuten omdat u de app moet starten, uw spullen bij elkaar wilt zoeken of naar de automaat moet lopen. Als u parkeert maar níet betaalt, krijgt u deze extra minuten niet. Dan hebt u als onze scanauto u ziet direct een parkeerbon.
Staat uw vraag hier niet tussen? Ga naar amsterdam.nl/veelgevraagd. Daar vindt u antwoorden op heel veel vragen. U kunt ook bellen met 14 020, het informatienummer van de gemeente.